søndag den 21. marts 2010

Tongariro Crossing

Soendag den 14. marts blev der endelig givet groent lys til den laenge ventede Tongariro Crossing - en fantastisk vulkan-vandretur.

Vaekkeuret ringede allerede kl. 4.50, og vi gik straks ombord paa bussen, som koerte mod bjergene. Kl. ca. 7.30 begyndte vandreturen, mens kulden bed os i kinderne, og solen begyndte at staa op. De foerste 5 km gik let op og ned, men saa naaede vi "Devil's Staircase" som bestemt levede op til sit navn. Selvom solen endnu ikke var naaet over bjergtoppene fik vi hurtigt varmen, og det varme toej blev pakket tilbage i taskerne.

Efter at have kaempet os op til "South Crater" stod vi for foden af den kaempe vulkan, kendt som "Mount Doom" fra Ringenes Herre. Efter at vi havde set hinanden dybt i oejnene og givet et solidt haandtryk begyndte vi den haarde tur op af vulkanen. At bestige Mount Doom var ikke bare haardt, men ogsaa nervepirrende, idet jord og sten skred under os, mens vi paa knae og haender kaempede os opad. Turen op tog ca. 2 timer, men da vi saa udsigten vidste vi, at det var hele besvaeret vaerd - det var simpelthen UTROLIGT!
Vi maa ogsaa indroemme, at det var en sejr at naa toppen, idet vi moedte mange, som enten ikke havde haft mod til at proeve kraefter med bjerget, eller som maatte give op undervejs.
Nedstigningen var bestemt heller ikke nogen let opgave, da vi her virkelig kunne maerke, hvordan jorden skred vaek under vores foedder.
Tilbage ved foden af vulkanen var vi lettede men stolte!

Resten af vandreturens ca. 25 km vekslede mellem stejle op- og nedstigninger, saa da vi naaede bussen kl. 16.30 var vi godt brugte, og vi sov tungt hele natten :-)